inregistrare-pilot regulament zboruri clasament-piloti clasament-cluburi competitori forum
Eagle XC
autentificare
regulament concurs XC

1. Prezentare:
  • Eagle XC este un concurs XC (cross country*) de parapanta ce se desfasoara in perioada 1 aprilie - 30 septembrie. Zborurile competitorilor vor fi inregistrate cu aparate GPS si descarcate prin internet pe serverul organizatorilor.
  • In perioada 1 aprilie - 30 septembrie pilotii inscrisi in competitie acumuleaza puncte prin zboruri de distanta.
  • Competitia se desfasuara pe doua clase de parapanta: "open" - orice tip de parapanta, fara restrictii si "sport" - numai parapante care sunt omologate DHV 1, 1-2 sau 2.
  • Pilotii inscrisi la clasa "sport" vor intra automat si in clasamentul clasei "open".
* "cross country" (in engleza traverseaza tara) este un termen pentru orice este legat de parcurgerea unor distante mari. In limba engleza cross inseamna si intersectie de unde a aparut printr-un joc de cuvinte litera "X" in prescurtarea "XC"

2. Echipa tehnica:
  • Procesare date: Sarig Istvan
  • Evaluatori: Gyorgy Robert, Juhasz Tihamer
  • Juriu: Leonard Grigorescu, Ionut Rascanu, Stefan Kabos

3. Procedura de inscriere:
  • Toti participantii la aceasta competitie trebuie sa detina licenta de pilot parapante cu termen de valabilitate. Echipamentul de zbor trebuie sa fie conform cu reglementarile in vigoare.
  • In competitie se pot inscrie atat cetateni romani cat si cetateni straini cu rezidenta permanenta in Romania.
  • In functie de parapanta cu care se inscrie in competitie pilotul va concura la clasa "open" sau "sport".
  • Nu se percepe taxa de inscriere.
  • Inscrierea se face completand formularul de inscriere din pagina de internet a concursului.
  • Nu exista limita de timp pentru inscriere.

4. Regulament:
  • Competitia incepe la data de 01.04.2010 si se incheie la 31.09.2010.
  • Pana la data de 31.09.2010 se pot acumula puncte prin zboruri de distanta care vor fi punctate dupa distanta parcursa si dificultatea traseului (vezi art6).
  • Pilotii inscrisi in concurs pot decola oricand si oriunde (de pe teritoriul Romaniei).
  • Zborurile vor fi inregistrate cu un aparat GPS.
  • In functie de lungimea si dificultatea traseului pentru fiecare zbor se va acorda un punctaj.
  • Sunt acceptate in competitie doar zborurile efectuate pe teritoriul Romaniei.
  • Nu sunt luate in consideratie zborurile cu decolari facute in afara granitelor Romaniei.
  • Zborurile efectuate in zonele de control al traficului aerian C.T.R. sau trecerile peste granitele de stat ale Romaniei sunt descalificate. Dupa abateri repetate (maxim 3) pilotul care a savarsit abaterile de la regulament este descalificat din competitie.
  • Este acceptata atat decolarea normala cat si decolarea prin tractiune la mosor.
  • Responsabilitatea pentru descarcarea datelor de pe GPS si corectitudinea informatiilor transmise ii revine exclusiv competitorului.
  • Zborurile descarcate dupa data de 31.09.2010 nu vor mai fi luate in considerare.

5. Clase:
  • Concursul se desfasoara pe doua clase: open si sport.
  • Pentru aceasta editie nu exista diferentiere in functie de sex sau varsta.
  • Clasa open este deschisa tuturor tipurilor de parapanta. Nu exista nici o restrictie.
  • Clasa sport este deschisa numai parpantelor cu omologare DHV, categoria 1, 1-2, 2 sau maxim E.N. - C.
  • Schimbarea parapantei in perioada competitiei este permisa.
  • Daca un pilot a folosit parapante din clase diferite va fi incadrat automat in clasa open.
  • Pilotii de tandem intra automat la categoria sport.

6. Evaluarea zborurilor:
  • Fiecare participant trebuie sa dispuna de un aparat (GPS) capabil sa memoreze atat coordonatele cat si altitudinea traseului parcurs.
  • Este obligatia pilotului sa descarce informatiile de pe aparat si sa le transmita prin internet in format .igc. Pentru a evita neintelegerile recomandam pilotilor sa testeze compatibilitatea fisierelor inainte de inceperea competitiei. Este responsabilitatea exclusiva a competitorilor de a furniza fisierele cu datele zborurilor in format .igc cu toate informatiile necesare prelucrarii datelor. Intervalul de timp dintre doua puncte succesive nu trebuie sa depaseasca un minut.
  • Programele acceptate pentru descarcarea zborurilor sunt GpsDump si MaxPunkte.
  • Pilotii incrisi in concurs trebuie sa trimita un fisier .igc gol cu GPS-ul folosit pe perioada concursului. Daca se schimba GPS-ul trebuie anuntat cu cel putin 1 zi inainte de descarcarea unui zbor cu GPS-ul respectiv si trimis un nou fisier .igc cu semnatura noului GPS.
  • Distanta parcursa in cadrul probei (zborului) este calculata de la locul de decolare (start) la locul de aterizare (final), cu 3 puncte de schimbare a directiei care sunt legate in linie dreapta. Daca distanta dintre locul de decolare si locul de aterizare este mai mica decat 20% din distanta totala parcursa proba (zborul) poate fi evaluat ca triunghi. Triunghiul la care cea mai mica latura reprezinta mai mult de 28% din distanta totala este un triunghi FAI, altfel este considerat un triunghi plat.
  • Punctajul se face astfel:
        1,50 pct./km pentru distanta libera
        1,75 pct./km pentru triunghi plat
        2,00 pct./km pentru triunghi FAI
  • Evaluarea probei (zborului) se va face prin intermediul unui program specializat.
  • Zborurile trebuie declarate (transmise la server) in maxim zece zile de la efectuarea lor. Zborurile declarate dupa termenul limita precum si declaratiile false nu vor mai fi luate in considerare. Dupa ce un zbor a fost declarat el nu mai poate fi retras.
  • Clasamentul se face luand in considerare cele mai bune trei zboruri ale fiecarui competitor.

7. Rezultate si premii:
  • Rezultatele partiale vor fi afisate in permanenta pe pagina de internet a concursului.
  • Clasamentul final se obtine adunand punctele obtinute in cele mai bune 3 zboruri de distanta.
  • Dupa verificarea probelor de catre juriu, la 31.09.2010 se va afisa rezultatul final, iar concursul se va declara inchis dupa exiparea termenului de contestatie.
  • Premiile vor fi afisate si actualizate pe pagina de internet a concursului in functie de fondurile si sponsorizarile colectate.
  • Ceremonia de premiere va avea loc la sfarsitul lunii octombrie intr-o locatie anuntata cu o luna inainte de gala de premiere.

8. Contestatii:
  • Contestatiile la deciziile evaluatorului se trimit in maximum 7 zile de la luarea deciziei. Contestatia va fi analizata de juriu, iar decizia juriului este definitiva. Contestatiile se trimit prin email, contestatiile telefonice sunt nule.
  • Contestarea rezultatelor altor competitori este permisa. Contestatiile se pot face in maxim 10 zile de la declararea zborului de catre concurentul inculpat dar nu mai tarziu de 10 octombrie. Contestatia implica o taxa de 50 lei care se returneaza contestatarului in cazul unei rezolutii favorabile.
  • Juriul este format din trei membrii (vezi punctul 2).

9. Diverse:
  • Organizatorii si juriul nu raspund pentru eventualele acidente suferite de participanti si nici de eventualele infractiuni comise de acestia pe durata probelor.
  • Concurentii care incearca sa obtina un avantaj prin declaratii false sau trucarea inregistrarilor aparatelor GPS vor fi descalificati si exclusi din competitie.

10. Penalizari:
  • Concurentii care savarsesc abateri sau incalcari ale legislatiei in vigoare sunt descalificati, exclusi din competitie. (zbor repetat prin zona C.T.R., trecerea peste frontierele de stat ale Romaniei).

regulament concurs aterizare la punct fix

1. Inscrierea pilotilor
Pilotii se pot inscrie la proba de aterizare la punct fix a concursului Eagle XC 2009 pana pe data de 02.09.2009.
Inscrierea la aceasta proba si semnarea documentelor aferente obliga concurentul la respectarea acestui regulament.

2. Sedinta tehnica
Sedinta tehnica se va desfasura in fiecare zi inainte de zbor si va cuprinde:
  • informatii si avertizari despre alte evenimente aviatice in zona
  • informatii meteo
  • cerinte speciale
  • descrierea zonei de zbor
  • elemente de siguranta
  • regulament

3. Zborul periculos
Este datoria fiecarui pilot sa zboare in asa fel incat siguranta personala si a celorlalti piloti sa nu fie afectata. Juriul poate penaliza pilotii care nu respecta aceasta regula.
(FAI Accuracy Landing 2.16.1)

4. Casca
Casca este obligatorie.
(FAI Accuracy Landing 2.16.2)

5. Evitarea coliziunilor
Concurentii terbuie sa respecte regulile de prioritate in zborul termic si la panta.
(FAI Accuracy Landing 2.16.8)

6. Zborul in nori
Zborul in nori este interzis.
(FAI Accuracy Landing 2.16.9)

7. Balastul
Este permisa folosirea balastului, dar este interzisa aruncarea lui in zbor.
(FAI Accuracy Landing 2.16.11)

8. Zborul de test si antrenament
Nici un concurent nu are voie sa aterizeze in zona punctului fix in afara concursului in zilele de concurs. (cu scop de antrenament)
(FAI Accuracy Landing 2.17.1)

9. Intervale de lansare
Lansarea pilotilor se face la intervale de 2 minute.
(FAI Accuracy Landing 2.20.1)

10. Separarea pilotilor
Este de datoria pilotilor sa se separe in aer la inaltime in asa fel incat sa le asigure o aterizare in siguranta si fara sa se inghesuie la tinta. Depasirea la altitudine mica si in apropierea tintei (punctului fix) se poate considera zbor periculos si se penalizeaza cu punctaj maxim.
(FAI Accuracy Landing 2.21.3)

11. Apropierea finala
Nu se permit apopieri periculoase. Nu sunt permise manevre avansate (ex: vrie, negativa, wingover, full stall, B-stall, C-stall, etc.) la inaltimi mai mici de 50m.
Se considera ca un concurent a inceput apropierea finala in momentul in care s-a indreptat vizibil catre tinta, cu fata catre aceasta. Din acest moment concurentul nu mai are voie sa faca schimbari semnificative ale directiei de zbor. Nerespectarea regulii se sanctioneaza cu penalizare maxima.
Este permis procedeul "urechi".
(FAI Accuracy Landing 2.21.5)

12. Aterizarea
Aterizarea se defineste ca primul contact al piciorului pilotului cu pamantul.
Pentru ca aterizarea sa fie validata pilotul trebuie sa nu atinca cu orice ala parte a corpului sau a echipamentului solul inainte ca aripa sa atinga solul. Exceptie fac acceleratorul (speed bar) si suportul pt picioare (foot rest - foot strap). In caz de aterizare nevalidata concurentul primeste penalizare maxima.
(FAI Accuracy Landing 1.6.6.2)
Daca un concurent aterizeaza cu ambele picioare concomitent iar arbitri nu pot stabili care a fost primul contact cu solul se va masura urma cea mai departata de centrul tintei.
(FAI Accuracy Landing 5.2.1)
Nu se permit aterizari periculoase. Aterizarea periculoasa este cea care poate duce la accidentarea concurentului. Nu este permisa cabrarea aripii (full stall) la o inaltime mai mare de 2m.

13. Repetarea zborului
Concurentul are voie sa ceara o repetare a zborului sau numai inainte de a semna pentru punctajul obtinut. El trebuie sa ceara acest lucru inainte de a discuta cu oricine altcineva.
Daca repetarea zborului nu este permisa de arbitrii concurentul are dreptul sa nu semneze punctajul primit si sa conteste.
Motive pentru care se poate cere repetarea zborului:
  • Viteza vantului: vantul trebuie sa depaseasca limita admisa (7 m/s) timp de minim 30 de secunde inainte de aterizare.
  • Tinta ocupata: tinta este ocupata din difedite motive, iar pilotul in cauza nu incearca sa aterizeze la tinta.
  • Dezacordul arbitrilor.
  • Siguranta: concurentul vede un alt pilot la tinta si nu incearca sa aterizeze la tinta.
(FAI Accuracy Landing 2.21.6)
In cazul in care sunt 5 sau mai multi arbitri si cel putin 2 dintre ei nu sunt de acord cu decizia celorlalti zborul se repeta automat.
(FAI Accuracy Landing 13.2.5.2)

14. Tinta
Tinta va fi un cerc cu diametrul de 5m si va avea un disc in mijloc. Se vor trasa si cercuri ajutatoare cu diferite raze.

15. Punctajul
Punctajul concurentilor se va inregistra ca distanta in cm fata de centrul tintei.
Concurentul care aterizeaza pe discul din centru primeste punctaj 0.
Locul de aterizare va fi marcat de unul din arbitrii cu un tarus si se va masura cu ruleta distanta de la centrul tintei.
Daca un concurent aterizeaza in afara tintei (un cerc cu raza de 5m) primeste punctaj maxim - 500.
In caz de egalitate se poate disputa o runda de departajare.
(FAI Accuracy Landing 5.2.1)
Pilotul trebuie sa semneze foaia de concurs cu punctajul primit, nemaiavand dreptul sa conteste acest punctaj dupa ce l-a semnat.
(FAI Accuracy Landing 13.2.6)
Punctajul final va fi suma punctajelor din fiecare runda. Concurentul cu punctajul cel mai mic este declarat castigator.

16. Penalizari
Arbitrii pot decide urmatoarele penalizari in functie de abatere:
  • Avertisment
  • Dezavantaj impus (ex: decolare, etc.)
  • Penalizare cu maxim de puncte pentru o runda
  • Descalificare
(FAI Accuracy Landing 5.3.1)

Nota: prin FAI Acurracy Landing X.X.X am notat documentul CIVL Section 7C 1st May 2009 si capitolul la care se face referire. Acest document este regulamentul de organizare a concursurilor FAI de aterizare la punct fix si se poate gasi la adresa http://www.fai.org/hang_gliding/documents sau aici.